Anretning

  • Set
    67

Artiklen indeholde affiliates

Måske en af de vigtigste dele af madkundskabsfaget – og til hobbygourmanden.

Hvorfor skal eleverne have madkundskab? De fleste vil sige, at det er for at lære at lave mad – og det skal også helst være sund mad, da vi herigennem kan præge dem i en sund retning. Det kan man ikke rigtig anfægte. Det er sgu to ret vigtige ting.

Jeg ser et kæmpe potentiale i anretningen og de kompetencer, som du kan træne herigennem. Teknik, fantasi, kreativitet og innovation. Anretningen har altid været min yndlingsdisciplin i madlavningen.

Når det kommer til mål i madkundskab, er der selvfølgelig en masse, som skal opfyldes. Og politikerne bliver også glade, hvis du kan måle på dem… Jeg sigter mest efter at lære eleverne så mange teknikker og metodikker i køkkenet som muligt, som vil kunne give dem lyst til at gå i køkkenet selv. Jo mere vi får eleverne til at “selvstudere”, jo dygtigere og mere vante og selvstændige bliver de i køkkenet. Som jeg plejer at sige til elever: “Messi blev ikke god til fodbold ved at gå til fodbold. Han blev god, fordi han hele tiden øvede“, og sådan er det vel ret beset med alt i livet, hvis du vil være god til det.

 

Første forudsætning for dette, er at det skal være sjovt at lave mad. Vi skal lære at lege med maden og anretingen og derigennem opnå en passion for madlavning. Som lærer, tror jeg nemlig  på, at den vigtigste funktion som lærer, er at vække interesse i børnene. Dette gælder al læring, men i dette tilfælde madlavning. Hvis jeg kan vække interessen, skal eleverne nok selv øve og give den gas i køkkenerne i hjemmene = mere træning = mere læring. Det er totalt det samme med læsning und so weiter.

Jeg har længe ville sætte tekst på dette for mine madkundskabselever. Det er ind til videre forblevet en “lyt-til-Christian”- eller “se-hvordan-Christian-gør”-færdigheder. Og det er måske også fint nok. Men med lidt tekst og teori, tænker jeg, at vi øger sandsynligheden for at flere elever tilegner sig disse kundskab og færdigheder. Dernæst vil de kunne læse og derved få gentaget ideerne og teorien bag anretning af maden. Børn glemmer jo:-)

Det første jeg lærte på grundforløbet på kokkeskolen var, at du spiser 50 % af maden med øjnene. Med andre ord, hvis maden ser godt ud, bliver du mere stemt for maden.

 

Basic plating teknikker

Prøv at give denne video et kig. 

Her får du nogle forskellige bud på, hvordan du kan begynde at anrette maden – lege lege med dette element af madlavningen. 

 

 

Én af mine samarbejdspartnere/dealers af grej og gear til madkundskab og det generelle køkken, Theis fra Molykymi.dk, skrev forleden et godt opslag på sin Facebookside.

“Husk at øve dig i at anrette din mad – alt for ofte ser jeg at nogle står timer eller dage i køkkenet for så at bruge 5 minutter på en lidt tilfældig servering”.

Og det er da lidt synd at se en masse mennesker poste alt deres veltilberedte mad, hvis det så bare bliver smidt på en tallerken – synes jeg.

En ting er at lære at lave mad, noget andet er at anrette den. Som skolelærer ser jeg et kæmpe udviklingspotentiale af dine og mine elevers kreative og innovative kompetencer.

 

Hvad vil det sige at anrette maden?

Prøv at give disse 3 videoer et kig.

Det er ud fra disse teknikker, at jeg selv arbejder og leger med maden. Jeg er på ingen måde ekspert, men synes nok at kunne imponere lillemor eller et par gæster i ny og næ. Med andre ord, handler anretning om at kaste sig ud i det, anrette en hulens masse mad og gøre sig en masse erfaringer hermed. Her er Youtube bare et nemt medie, hvor du kan hente ualmindelig megen inspiration! 

I disse videoer er det ninjakokke, som virkelig ved, hvad de har med at gøre.

Alle tre videoer viser på hver deres måde, hvordan man kan arbejde med nogle enkelte teknikker eller flere, når du anretter din mad.

 

Der er mange måder at gøre tingene på:

 

Leg med maden:

 

Lidt forskellige teknikker:

 

Jeg har også lavet et bette indlæg om at tage billeder og de redskaber, som kan være anvendelige her: Læs mere her!

 

Anretningsråd – Mine fokuspunkter til eleverne

Her følger mine bud på, hvordan du kan gøre din anretning mere spændende, pænere og skaber undren og stimulering.

  • Du kan arbejde med asymmetri og ulige numre – prøv at placer tingene lidt skævt og i ulige tal (fx 3 stykker gulerod) på tallerkenen. Det kan skabe en undren og stimulering hos den spisende. Det naturlige vil være at placere tingene på midten. Men det kan også blive kedeligt i længden.

  • Brug komplementær farver – fremhæver maden.

  • Efterlad tomrum på tallerkenen – skaber undre og stimulering.

  • Arbejde med forskellige former som et tema på tallerkenen.

  • Less is more – hold det simpelt og raffineret

  • Arbejd med teksturerne synligt. Er der noget med knas, noget cremet og noget med bid i?

Puha, det var mange ting at have fokus. Men vi kan altid starte med at arbejde med enkelte dele af anretningsteknikker. Når du har leget med maden og teknikkerne tilpas mange gange, vil der være nogle af disse, som begynder at rodfæste og blive en del af din måde at anrette på.

Mine elever på 6. årgang og 7. årgangs valghold har arbejdet en del med disse teknikker. Du kan se en masse billeder heraf på min Instagram-profil @domesticsciencesite: https://www.instagram.com/p/VedanFf2h0Bo/ 

Kunsten bliver at lege og forandre din tilgang til anretningen. Er du klar til dette?

 

Læringsmål 6. klasse

Madens æstetik

Eleven kan fortolke sanse- og mad-oplevelser.

Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk.

Eleven har viden om sanselighed.

Eleven har viden om mads æstetiske vurderingskriterier.

Læringsmål 7. + 8. klasse

Eksperimenterende madlavning

Eleven kan vurdere mads æstetiske indtryk og udtryk.

Eleven har viden om sensorik og smag.

ingredienser

Du vil måske også kunne lide

Efterlad en anmeldelse

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

X