Kend dit køkken!

pexels photo 2062426 1 | Domestic Science
  • Set
    2.145
Køkkenbingo! Kampen om den gyldne grydeske!

Så sidder vi her igen. I disse Covid-19-lortetider skal vi have tiden til at gå med et eller andet… Dagene op til jul plejer at være en tid med oprydning, hovedrengøring, hygge, julevolleyball og kirkegang. Sådan skulle det ikke være i år.

Så jeg stod lige pludselig med to 6. klasseshold, som havde en ekstra gang hjemmeundervisning, da jeg havde regnet med julevolleyball eller julehyggefilm i min plan. Begge to fesen aktiviteter, når vi er hjemsendt. Så hvad gør vi så? Var i tvivl om familierne havde tid til bare lige at handle til interaktiv madkundskab, som sidste gang vi var hjemsendte.

pexels photo 3807115 1 | Domestic Science
Hvor er piskeriset?

Så jeg fik en ide…

Jeg arbejder i tiden på en artikel om dannelse i madkundskaben. Måltidet som dannelsespotentiale. En del af denne skrivning sætter jo gang i de små grå. Hvorfor gør vi madkundskabslærere gør som vi gør, og have er formålet? Én af mine vinkler i artiklen går på, at vi madkundskabslærere skal gøre vores til at få eleverne tager del i madlavningen i hjemmene. Første forudsætning for dette er, at forældrene giver lov og tager sig tid til dette. Dette kan vi kun opfordre til som lærere. Næste forudsætning er at du kender dit køkken!

Og det er det, som denne aktivitet går ud på!

Den kan både laves interaktivt og på klassen. Der er bare mere kaos i klassen – men det er vi madkundskabslærere jo vant til i undervisningen;-) Vi er eksperter i at naivgere i kaos.

pexels photo 350417 1 | Domestic Science
Hvor gemmer grydeskeerne sig?

Kampen om Den gyldne grydeske!

Vi skal kæmpe om Den gyldne grydeske (en vandrepokal, som tilgår undervisningen efter jul)! Billede tilgår…

Formålet med denne opgave er, at vi skal have eleverne til at tage del i mere madlavningen i hjemmet. Der er nemlig masse af træning at hente her! Hvis eleverne ved, hvor tingene er i køkkenet, såvel i hjemmet skole som på skolen, og ved hvad redskaberne hedder, så er madlavningen en kende nemmere at komme igang. Der er selvfølgelig mange andre facetter af madlavning og dannelse. Men det er da for helvede en start:-)

Aktiviteten er simpel!

Læreren råber et redskab, som skal findes i køkkenet (du kan evt. vise redskabet, hvis du vil gøre det nemmere for eleverne).

De elever, som finder redskabet først frem, og viser det på deres computerskærm, får et point (jeg giver point til de tre første). Det giver lidt mere pointfordeling i klassen = spænding. I undervisningen kunne reglen være, at eleverne skal stå med redskabet bag deres stol eller foran dig. Og så må du som lærer være den uretfærdige, helt elendige, uduelige og inkompetente dommer, som du nu engang er – og det er du! Og eleverne skal nok gøre dig opmærksom på det! Lærere er altid dårlige dommer (det kan godt være, at man skal være idrætslærer for at forstå mit dommereksempel). Og ja, der er forskellige indretninger af køkkenerne i hjemmene, hvilket forfordeler nogen. Men det er jo stadig sjovt at se, hvad det gør ved aktiviteten.

Som lærer kan du variere aktivitetens længde og valg af redskaber. Det er en aktivitet, hvor det bare kan være tre redskaber, hvilket vil tage ca. 4-5 minutter i starten af din undervisning. Jeg har lavet mig en liste med mange gængse redskaber, som jeg nævner. Jeg regner med at bruge 30-45 minutter. På den måde lærer eleverne, hvor redskaberne er, og hvad de hedder. Der vil nemlig være nogle elever, som ikke kender redskabernes navne. Men så får de med denne aktivitet sat navn på! Og jeg vil tillade mig at kalde aktiviteten meget uskyldig, hvor eleven ikke bliver hængt ud for ikke at vide navnene. Jeg vælger ligeledes simple redskaber, da jeg ikke vil udstille hjem, som måske ikke har så mange resurser. Der vil kunne være elever, som siger, at de ikke har et specielt redskab. Jeg vil således ikke råbe: “Find en sous vide!”.

Se, på denne måde kan vi arbejde med at eleverne lærer køkkenerne at kende, redskabernes navne og lidt motion og bevægelse – en lille brainbreak i et teoretisk oplæg. Ja, måske det også kunne være en god vikaraktivitet eller en aktivitet til det pressede madkundskabsbudget eller “den kedelige teoritime”, hvor der skal være en lille brainbreak.

pexels photo 3768169 1 | Domestic Science
En pande? Hvad er forskellen på en gryde og kasserolle? Findes den rigtige mon frem?

Mulig redskabsliste

Her følger en redskabsliste, som jeg tænker er i de fleste hjem. Hvis du er meget uenig, kan du jo bare se bort fra redskabet: Jeg udelader knive, da man ikke skal løbe med sådan nogle:-)
  • Gryde
  • Kasserolle
  • Pande
  • Palet
  • Grydeske
  • Piskeris
  • Decilitermål
  • Meljævner
  • Si
  • Bradepande
  • Bageplade
  • Dåseåbner
  • Kartoffelskræller
  • Bordeskåner
  • Sauceske
  • Citruspresser
  • Målekande
  • Skærebræt
  • Råkostjern
De lidt mere anderledes – ikke redskaber, men smarte at vide hvor er:
  • Stanniol
  • Bagepapir
  • Rent viskestykke eller klud (ikke dem der allerede ligger/hænger i køkkenet).
  • Grydelapper
Fortsæt selv listen… Ud og kig i skuffer og skabe!

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide