Skolehaven – billeder fra hverdagen

  • Set
    139
Her kan du følge og måske lade dig inspirere af vores tiltag i skolehaven. Læs også om vores urter på gangene.   

Sommerferie 2020!

En lille opdatering inden sommerferien. Covid-19 har ikke været fuldstændig lort og lagkage. Bevares der har været  store konsekvenser og mange ændringer i vores hverdag. Men hvis vi nu ikke kun fokuserer på død og økonomi, har vi som lærere skullet tænke undervisning markant anderledes i hele forløbet. Et af tiltagene på Østermarkskolen har været brugen af vores skolehave, hvor eleverne har kunnet komme ud i den friske luft, få jord under neglene, slide og slæbe og lære en masse forskellige ting i skolehaven. I første omgang tog 5. klasserne et ryk og fik lavet en masse arbejde i haven. Så måtte 6. klasserne komme i skole igen, som så tog over på arbejdet i haven. Således har der været en byggeri og læring i skolehaven.
Lidt græsslåning kunne have prydet haven inden ferien, men store regnskyl vil det anderledes. 
Loungen tager form. Lidt maling her og der = finito. 
Der er blevet rykket på skuret! Der arbejdes på de sidste finesser på ydersiden, mens indretning af hylder etc. er i fuld gang indvendig. 
Klematis klatrer stille og roligt i indgangspergolaens espalier. 
The perfect spot. Vores jordskokker vokser, som sædvanligt, amok. Vi fik 5 kilo jordskokker fra dette højbed til vores undervisning med jordskokkesuppe. Find opskrift her: Jordskokkesuppe med rødbedeknas & persilleolie
Ærterne klatre løs. Næste år starter vi inden for, således vi måske kan nå at høste i slutningen af skoleåret. 
Fint view over markerne. 
De sødeste og lækreste jordbær. 
Morgenfruen er sprunget ud og kan pryde de fleste salater med sine flotte blomsterkrone. 
Potatis in the making. Og lidt ukrudt…
Stikkelsbærrene almost there. 
Godt med ribs!
En hulens masse basilikum er det også blevet til. Eleverne har arbejdet med at lave stiklinger fra basilikum
Skolehaven er meget mere end bare at passe og høste. Vi udvikler små og store undervisningsforløb, som kan trække alle skolens fag ud i haven. Læs mere om den evige basilikum her: Evig basilikum
De nye stiklinger er sat – klar til at blive voksne!
  God sommer!  

Vi rykker for vildt!

Med tre klasser i skolehaven i ugen i tiden, begynder jeg faktisk at blive nervøs for at jeg løber tør for arbejde i haven. Alt hvad der skal være i jorden til det kommende skoleår er i jorden. Vedggeprojekter tager mere og mere formDe små sataner knokler som bare fanden. Det er så sejt!
Så er vores indgangspergola så godt som færdig. I næste uge sætter vi de sidste støttende vinkler på, lægger flis omkring stolperne og pryder det hele med en klematis i jorden. En smuk entre til haven!
Den, lidt eksotiske, sti skal lige have et par regnskyl til at sætte sig. Så er den ligeledes fin og klar til dans, gang og arbejde.
Tre håndværker-tøser har beklædt den ene side af skuret med vindpap, sat afstandsliste og klinkbeklædning. Det er ok sejt af 5. klasser. Dernæst er pilefletshegnet også ved at tage form, hvor et par elever rigtigt har finflettede og studs til.
 
Jordskokkerne er faktisk allerede voksede sig 5-10 cm højere end dette billede. Vores 1 m2 højbed med jordskokker gav ca. 5 kilo jordskokker til undervisningen i madkundskab. Det var en billig omgang jordskokkesuppe. Find opskrift her! Jordskokkesuppe med rødbedeknas & persilleolie
  I den kommende uge kommer der reglar, således vi kan lægge disse på vores lounge. Loungen skal lige have justeret en stolpe og så er der ellers også order-to-go på dette byggeprojekt.

Hov for den!

Det er ved at være lang tid siden en opdatering på skolehaven! Så det bliver en Corona-opdatering. Med afstand til hinanden, afløser 5. klasserne det vanlige hold fra 7. årgang. Haven skal jo passes og plejes, og vi skal have frø og planter i jorden, således vi er klar med grøntsager, urter, bær og frugter til næste skoleårs madkundskab og anden undervisning. Og 5. klasserne er jo små maskiner! De knokler løs, mens der også er plads til at nyde den dejlige solskin. De får et afbræk for bøgerne og den Corona-opdelte undervisning, og kommer ud i den friske luft. Vi krydser fingre for fortsat godt vejr. Der bliver:
  • Ansat sti gennem haven.
  • Ryddet ukrudt og vendt jord i bede og på marker.
  • Anlagt nye kartoffelmarker.
  • Malet højbede.
  • Vedgget og malet pergolaer.
  • Slået græs.
  • Vandet planter.
  • Flettet hegn.
  Der er minsandten en masse flittige myrer i skolehaven!
Skuret tager form. Skelettet er på plads. Taget kommer snarest på, ligesom vi begynder på beklædningen af skuret.
 
Indgangspergolaen tager form og farve, ligesom vores sti gennem haven. Haven har ligeledes fået lidt kolorit med et skilt.
Urtehaven er ved at være godt i blomster. Vi har en masse flerårige urter.
Et panoramabillede taget fra vores lounge ud over hele haven.
Et blik inde haven, hvor stien gennem haven tager form. Buskene omkring læringsnicherne tager farve med den stigning varme og sol. Stolper er sat omkring vores marker, hvor eleverne fletter et pilehegn.
Bærbuskene bliver grønnere og grønnere. Vi krydser fingre for et stort afkast i år!
Æbletræerne springer ud i skolehaven.

I næste uge håber vi at kunne bygge videre på vores redskabsskur med taglægning, isolering og klinkbeklædning.  

Godt nytår fra skolehaven

Så er vi i gange igen. Eller det vil sige på mandag. Så der er planlagt godt vejr. Der sker nemlig ting og sager i skolehaven! Vi skal have gang i to styks pergolaer, et have skur, en sti gennem haven og vores marker skal omkranses med den sidste sten og stenmel. Sidst men ikke mindst skal der flettes pilehegn omkring vores marker.
Pergola over vores lounge påbegyndes mandag, lige som at vi begynder at sætte stolper til skuret.
Pergola som indgangsparti fra skolen af, og en sti, som skal slynge sig gennem haven er to af de kommende projekter.
Der kommer skam sager i det nye år.   Godt nytår.  

Biotop & chilihøst

Lidt nyt fra haven. Så er vi blevet helt færdige med den første biotop i skolehaven. Den har været rigeligt besøgt i sensommeren. Så den fungerer efter hensigt. Nu er selve byggeriet færdigt for nu. Men ska vi have sat en masse blomster m.m. i de mange forskellige rum.
Et par Sankt Hans urter er flyttet i haven som et lille forsøg.
En første omgang chilihøste er det blevet til. Jeg havde egentlig tiltænkt dem en rolle i morgendagens tomatsuppe, men vi tog lidt forsmag på de fine sager, hvilket resulterede i en meget brændende fornemmelse i alle munde:-) Da vi smagte på chilierne i starten af skoleåret, var der ikke meget power i chilierne. Jeg troede faktisk vi havde lavet nogle fejl i vi dyrkning eller pleje at chilierne. Det har vi så ikke. De er ganske stærke.
Nogle af dem er sågar på vej til at blive røde. Vi prøvede at høste et favnfuld, da vi var lidt nervøse for den potentielle kommende frost.
 

Vi bygger løs – og det tager form

Vores højbed midt i haven tager form. Højbedet er tiltænkt som en biotop, som vi kan tiltrække en masse insekt m.m., som kan bestøve i skolehaven. Bedet var flittigt besøgt af bier og sommerfugle i de lune dag efter opstarten i det nye skoleår.
Bedet var flittigt besøgt af bier og sommerfugle i de lune dag efter opstarten i det nye skoleår.
Vores udelab tager også form. Således er benene skruet på plads og støbt. Så nu kan der laves alverdens ting og sager i udelaboratoriet. 
 

Der høstes på livet løs!

Allerede på det første år, kan vi høste alverdens ting og sager i vores skolehave. Således har haven kunnet forsyne madkundskab med kartofler til 2-3 uger, hvor der er blevet arbejdet med fermentering af kartofler, bøf med løg og karbonader. Tror nok vi er nød til at udvide vores kartoffelmarker til kommende skoleår.
Eleverne får en masse skæg og ballade ud af selv at hive grøntsagerne op af jorden. De lære en her del, om hvor tingene kommer fra. De kommer nemlig ikke bare fra hylden i supermarkedet. Og det er også med en hvis stolthed, at sagerne trækkes op af jorden. De har jo selv dyrket dem!
Jeg måtte tidlig op og vende lidt i jorden, således at eleverne kunne hente kartofler i haven. Det tog lidt for lang tid, når eleverne selv skulle grave efter kartoflerne, når de også skulle op og lave bøf med bløde løg i madkundskab. Dog var der plads til eleverne også kunne grave efter et par kartofler. De syntes det var skide skægt. Og haven er jo til for at blive brugt og spist;-)
Der trækkes gulerødder!
Til vores karbonader med grønærter samt fermenterede gulerødder, har vi også været selvforsynet i dette skoleår. Det bliver spændende, om gulerodsmarken holder ugen ud, eller om jeg må ty til Rema 1000…
Vi har gulerødder i alskens farver. Gule-rødder, røde gulerødder, orange gulerødder, sommergulerødder, vintergulerødder og pariser gulerødder. You name it!   Peberfrugt, eller chilier, er det også blevet til. Frøene var købt som en mild chili, men minder mest af alt om en peberfrugt… Men fine og store er de!
Lærer Morten fik banket nogle rigtig fine højbede sammen med en masse krudtugler, inden han stoppede på Østermarkskolen. Et af disse højbede fungerer som et væksthus/en alternativ mistbænk. Heri står vores chili og basilikum i læ + får masser af sol = sindsyg vækst!
Sidst men ikke mindst, har vi høstet det meste af basilikummen. 7. årgangs valghold fik således lavet en gang bruschetta med vores helt egen basilikum til pesto. Det hjælper genvaldigt på madkundskabsbudgettet, at vi kan dyrke selv og det giver en hulens masse muligheder for at give eleverne nogle gode muligheder for at opleve en masse forskellig mad og dens oprindelse fra frø til frugt/grøntsag. #kidsgrowinggreen  

Så giver lærerne den gas i ferien!

Den måske vigtigste del af vores koncept i skolehaven, har vi måtte gå på kompromis med. Skolehaven skal bygges af eleverne. Vi har måtte sande, at der er nogle ting, hvor eleverne kommer til kort. Så må vi lærere tage den herfra. Så tager eleverne resten. Vi har således fået stabilgrus og sand i bunden af hullet, hvor vi anlægger vores skur. Dernæst er der blevet lagt stor sten i bunden af skuret. Urtehaven og loungen er blevet afgrænset med sten og markerne er lige så. Denne dag i sommerferien, tog 5 lærere en dag i haven med hygge og arbejde i det gode vejr. Og der blev knoklet og aset i varmen. Det bliver godt at komme i gang med eleverne i haven igen.
Bunden af det kommende skur tager form.
Så skal vi have eleverne i gang med at bygge konstruktionen, således vi kan få alle vores redskaber ud af natur og teknologi-lokalet. Som det ses i baggrunden, fik vi også lagt en del sten omkring vores marker. Stenmel blev lagt i. Så her er der også en masse arbejde, som vi skal have fortsat i den nye skoleår.
Bladbederne, rabarberne og blomsterkarsen står skarpt, mens morgenfruen så småt er på retræten. Så der skal indsamles frø i starten af skoleåret, når vi har fået haveholdene på plads.
Urtehaven er gået helt amok i sommerferien! Der bliver rigeligt at tage af.
Jeg håber at jordskokkens knolde er lige så enorme, som selve planten er høj. Planten nærmer sig to meter!
Gulerødder, løg, ærter, kartofler og fennikel er max klar til skoleårets start.
   

Skolehavens kartofler!

Liiidt forsinket, men vi fik lige set til hvor langt vores kartofler var kommet for 2 uger siden. Nye lækre kartofler. Nu håber og satser vi på, at kartoflerne kommer godt igennem sommerferien. Så er vi forhåbentlig en lille smule selvforsynet med kartofler i starten af skoleåret. I sommerferien har vi lavet en lille haveturnus, hvor engageret sjæle på hele Østermarkskolen vander haven og piller lidt ukrudt her og der.  
Og nu får resten lov at vokse i ferien.
En god håndfuld. Om en uges tid eller to, er de noget kun større. Det var de i hvert i min egen have.
   

Som det hele blomstrer!

Vi er ikke i nærheden af færdig, men det hjælper på arbejdsmoral og humøret, når dele af haven står i blomst. To gange mere i haven, og så står den på sommerferie. Vi kan lige nå at anlægge vores lounge ved urtehaven, således vi kan bygge pallemøbler i det nye skoleår.
Morgenfruen folder sig ud – klar til salater (altså kronbladene).
Smukke timianblomster i fuld flor. Smuk pynt og smagsgiver til maden.
Purløgen er også ved at brede sig godt ud – og pryder med sine flotte blomster.
Det ser ud til at vi får nogle kartofler at arbejde med efter sommerferien.
Den pebrede blomsterkarse går amok. Eleverne har selv dyrket disse tilbage i marts.
Vores jordbær er sene – men de er der. Måske vi når at hapse dem inden sommerferien. De er der nok ikke, når vi kommer tilbage;-)
   

Hold kæft, hvor vi rykker i tiden!

Såvel elever som planter knokler og vokser. Efter megen morgenfrost er vi ved at have alle frø og planter i jorden. Så der bliver vandet og luget på livet løs. Der ud over tager alle vores små byggeprojekter form. Urtehaven er ved at blive slået sammen med en lounge af pallemøbler, hvor eleverne på sigt kan sidde og arbejde. Af andre projekter, kan der nævnes højbede af paller, som skal blive til en biotop, der kan tiltrække bier und so weiter, pallevæg med blomster og urter og grøntsagsskilte.  
Der er lavet “bær-skilte” på sten. Eleverne har rengjort stenene, skrevet med tusch og lakeret med skibslak. Tørre, tørre, tørre og ud i haven ved de respektive bærbuske.
Måske der bliver et lille æble i år? Der er i hvert fald godt med blomster i træerne.
Basilikum og egne chiliplanter er sat i vores højbedsdrivhus. Her står de skrøbelige planter i læ for vind og vejr.
Jettes morgenfrufrø er blevet til meget mere og skyder for alvor i vejret.
Og chef-Solveigs jordsskokker skyder lige så til vejrs. Så mon ikke der bliver til næste skoleårs undervisning med jordskokkesuppe. Se opskrift.

Formen inden påsken

Jeg nåede lige at tage et par billeder, inden vi gik på påskeferie. Og der må siges at være sket en del. Havens mange elever har faktisk nået en hel del i foråret. Det til trods for 3-4 gange med ualmindeligt dårligt vejr.
  • Æbletræer er kommet i jorden.
  • Der er plantet bærbuske.
  • Sat 2/3 af Thujaer omkring den første læringsniche.
  • Fyldt godt med stenmel i gangene mellem vores marker.
  • Fyldt højbede.
  • Plantet jordbær og immerbær.
  • Sået morgenfrue – som er på vej frem.

Forhåbentlig kan vi komme i gang med at sætte alle vores planter ud efter påske.

Dertil kommer et større arbejde med at lægge sten omkring vores marker, således der er en afgrænsning til græsset. Så bliver det nemmere at slå græsset. Og så selvfølgelig det sidste stenmel. Puha, der skal slæbes… God påskeferie derude!
Et view mod haven.
Solbær, ribs, brombær og stikkelsbær er sat langs hegnet. Her kan de lige så stille komme til at klatre.
Vi mangler faktisk kun lidt blåbær. Så vi er efterhånden fint dækket ind.
To æbletræer er sat i jorden. Et Cox og et Holstein. Støttestolpe må vi heller få på efter påskeferien.
 

Hindbær springer ud!

Jamen, jamen, jamen. Så sker der ting og sager i jorden i skolehaven på Østermarkskolen. Vores hindbærbuske, som kollegaer har doneret til skolehaven, er lige så stille begyndt at springe ud. Der er bare en eller anden tilfredsstillende følelse, når man ser al ens arbejde tage form. Eleverne kan efterhånden for alvor se al deres arbejde “springe ud”. Så moralen er høj til trods for pludselig snefald i det Vesthimmerlandske medio april.
Hindbær on-the-way!
Faktisk er der sket en hel del i haven siden sidst. Men vi er så engageret i byggeriet, at vi glemmer at tage billeder. Stay tunet for friday. More pics to come…  

Skolehaven tager form

Planlægningen af de ting, som skal dyrkes, er så småt ved at være på plads. Højbedene er ved at være fyldte med jord og markerne lige så. Så nu skal vi bare have planterne klar.
5 Minikap 60 fra Pindstrup danner en del af vores grundlag for de ting som bliver dyrket i skolehaven. 80 kr. og du har et drivhus til at starte dyrkningen.
Efter en lille instruktionsvideo på Youtube, var eleverne klar til at så diverse frø.
Med små pinde er der markeret, hvad der, forhåbentlig, kommer om et stykke tid i de mange huller.
10 Rækker med hver deres frø.
Urtehaven tager ligeledes form. Et par gode og store flerårige urter danner grobunden for vores udendørs have. Om et stykke tid vil der blive suppleret op de “hjemmedyrket” krydderurter.
Vores 6 marker er på plads. Nu skal der lægges sten omkring markerne, opfyldes med gode plantejord og lægges stenmel.
Udskolingens havehold har fået bygget disse 1 x 1 meter højbede, hvor der skal plantes salater, jordbær, bladebeder og spiselige blomster.
Gode kollegaer har været leveringsdygtige af hindbærbuske. Så nu beder vi til godt vejr resten af året.
 

Faguge og haveholdet rykker!

4. klasses pigerne giver den gas med at bygge espalier, mens læreren mixer beton. Således tager vores første små undervisnings- og læringsnicher i haven form. Nu håber vi bare på, at vores fondssøgninger giver pote. Så kan vi få sat nogle skyggedannende og klatreplanter i jorden, som kan skabe nogle naturlige vægge i vores skolehave. Faktisk sker der en hel del i tiden… Billeder følger… Inden jul… Vi regner med at have de sidste espalier i jorden inden jul – hvis der ikke kommer frost (hvilket er lovet af vejrguderne). Vi har fået gjort urtehaven klar til forårets dyrkning og udplantning. Pt. arbejdes der på nogle fliser mellem pallerammerne med urterne. Der er blevet dyrket jordskokker i vores højbede. Og apropros højbede, er vi godt i gang med at fylde de lange højbede med jord. 60 % done and still filling… Vi har bygget vores kompost i fundablokke op igen – efter hærværk (læs: idioter). Sidst men ikke mindst, har vi flere højbede på vej. Disse skal bare males. Jo der sker såmænd lidt af hvert i Østermarkskolens skolehave.  
To huller a 50 cm dybde.
4. klasses tøserne giver den gas med at spænde rionettet fast til stolper. Dette gør de med kabelbøjler, skruer og boremaskine.
Således det første espalier i vatter og lod i beton. Så skal vi bare lige have fat i noget slotsgrus til at danne bunden omkring planten.
En god arbejdsdag lakker mod enden med en dejlig solnedgang. 5.c fik lavet det grov arbejde med at grave ud til vores marker. Her retter vi nu kanter til, hvorefter kanten markeres med sten. Trærammerne kommer tilbage til markerne, hvor vi så skal have noget slotsgrus eller flis mellem markerne.
   

Inspirationstur og konference i København

Nærmest, næsten lige hjemvendt fra inspirationstur og læringsmiljøkonference i København – og det blev til en del inspiration. En inspiration som helt klart skal omsættes i Østermarkskolens skolehave. Første og bedste stop på turen var helt klart Østergro (læs mere på deres hjemmeside her). Her blev der suget masser af inspiration til vores eget projekt. Østergro er en tagfarm i det indre København. Oven på en gammel bilforhandler, en bygning med et godt solidt tag, fandt vi med lidt besvær opstigningen til haven. Midt i al Københavns beton og sten fandt vi en lille naturperle på meget få kvadratmeter.
Drivhus og orangeri, som fungerer som samlingspunkt, mødelokale og restaurant i haven. Drømmene for Østermarkskolens skolehave er et orangeri, hvor vi kan dyrke og plante, men også have klasseundervisning i naturlige og grønne omgivelser.
Udekøkken – og køkkenmodel.
Arbejdsborde i orangeriet.
Inde i orangeriet er der langbord til møde, spisning, arbejde og undervisning. Kapilærkasser i siden skaber et hyggeligt og dejligt grønt miljø, hvor der kan dyrkes hele året.
Vores marker er mere adskilte, men vi har også en masse vesthimmerlandsk plads. Det kan de ikke prale med på Østerbro. Men effektive; det er de!
Det må kræve noget af et tag at bære al den jord og have. Men fedt det er det!
Vi skal have fat i en masse krukker til at plante ud i samt lave planteforsøg i undervisningen.
Hjemmelavet kapillærkasser, både inde i orangeri og uden for – med smart selvvandingssystem.
Vi har et stykke og mangler lidt økonomi endnu. Men opbevaringsplads skal vi have bygget i skolehaven.
Slanger skal kunne kobles på vores regnvandstønder, således vi har selvvanding.
Når vi nu går en mørk og gunsten tid i møde, tænker jeg, at vi skal i gang med at bygge et par espalier, hvor det grønne kan klatre i.
Verdensmålene skal være vores rettesnor på Østermarkskolen. Vores skolehave og arbejdet hermed ud i fagene, kommer til at kunne give eleverne indsigt i verdensmålene.
  Østergro er et besøg værd, hvis du kommer til København.  

Hegn om haven, ukrudtet forsvinder stille og der bygges sokler til regnvandstønderne

Vi låger ukrudt på livet løs. Vi bygger på livet løs. Regnvandssokler er gjort klar, men regnstønder er taget ind, således stormen Knud ikke smadre dem. Nu skal vi have servicelederen til at slutte tønderne på tagrenderne = vand fra vor herre – ej vandhanen = lidt bæredygtighed.   Så er vi klar til at flytte vores højbede rundt i haven. Dette har lige krævet at vi skulle have hegnet op. Så er vi sikre på at vi sætter disse tunge sataner det rigtige sted. Nu venter vi på jord. Vores udskolingshavehold er lige straks færdig med vores bedafgrænsninger i lærketræ. Lille opskrift følge snarest.

Day one… Den nøgne skole…

Mellem to fløje skal skolehaven tage sin form. Om lidt kommer der hegn og vi kan begynde at tilpasse vores bede til dyrkning af grøntsager. Vi prepper haven, mens vi venter på hegnet. Luger ukrudt og planlægger papirgenanvendelse på skolen.

ingredienser

Du vil måske også kunne lide

X