Gastrofysik – Videnskaben i mad

Souffle scaled | Domestic Science
  • Set
    2.975

Indledning

Dette emne kunne reelt set fylde et helt skoleår, ja sågar et skoleliv – et helt liv. 

Videnskaben i maden er nemlig så enorm og forunderlig!

I dette forløb dykker vi ned i nogle af de videnskabelige områder i madens verdens, som vi oplever meget, når vi laver mad. Jeg har derfor udvalgt nogle bestemte videnskabelige områder i madlavningen, som du vil komme til at støde på mange gange i din madlavning og skolegang – ja dit liv. 

“Det lade sig være:

  • Æggets mange muligheder og madtekniske egenskaber.
  • Maillard-reaktioner ved varmepåvirkning af maden.
  • Brugen af hydrokolloider, når vi tykne maden.
  • Videnskaben i ost og udviklingen heraf.
  • Videnskaben i sukker og dets mange muligheder i maden. 
  • Evt. en smule molekylær gastronomi. 

 

Videnskaben i mad

Opdagelsen af en ny ret bringer mere glæde til menneskeheden end opdagelsen af en ny stjerne“, 

Jean Anthelme Brillat-Savarin, Smagens Fysiologi fra 1825. 

Videnskaben i mad er ikke bare et sprøgsmål om molekyler, fysik og matematik. Det er en måde at tænke på, en måde at observere maden på, at være nysgerrig og se på, hvad der sker med maden, og hvordan det sker, når vi tilbereder og påvirker maden på den ene eller anden måde.

Vi skal med andre ord læse en smule om teorierne bag maden, og undersøge hvordan den reagerer og kan anvendes på forskellige måder.  Men vi skal også undersøge maden, før, mens og efter tilberedningen! 

Med en smule forståelse for teorien bag maden, kan vi komme til at forstå madlavningen bedre – og derved forstå videnskaben i maden. Altså sammen for at blive en smule bedre til at lave mad. 

IMG 4949 | Domestic Science
Hvorfor får pommes frites den lækre gyldne farve? Det skal vi bl.a. undersøge.

 

Mit mål med dette forløb er, at du kommer til at forstå en smule af den videnskab og madkemi, vi finder i maden og tilberedningen heraf.

Og forhåbentlig kan dette være med til at gøre dig mere nysgerrig på madens forunderlige verden.

Og og motivere dig til at lave mere mad.

Og og og måske prikke lidt til den kreative tilgang til madens verden.

God fornøjelse og madlæring.

 

Madkemi

Hvad er madkemi egentlig for en størrelse?

Når vi arbejder med madkemi, ser vi på, hvordan maden opfører og ændre sig, når vi arbejder med den. 

Vi arbejder med maden så snart vi rører ved den. Om det er med hænderne eller redskaber som piskeris, påvirker vi maden. 

Når vi påvirker maden, ændre den sig. 

Mad består på et mikroskopisk niveau af molekyler. Disse molekyler har forskellige former og strukturer.

Når vi påvirker disse molekyler, vil de oftest gå i stykker eller bryde op i mindre enheder. Det kan være, når du pisker eller opvarmer et råt æg. Piskningen eller opvarmningen vil påvirke molekylerne, og de vil gå i stykker eller ændre form. Men disse nye enheder af molekyler kan også gå i forbindelse med andre ting og sager i maden. Fx kan ægget gå i forbindelse med sukker. Tænk; hvad sker der, hvis du pisker æggehvider i en skål? Og hvad sker der så, hvis du langsomt tilsætter sukker?

 

322fd8df 6d24 46f9 ac1a c6f2cd3a001f | Domestic Science
Her har du en strukturformel af glukose. Det er ikke fordi, at der er en masse streger og bogstaver i maden, som denne tegning måske kunne vise. Men tegningen viser fint, hvordan kemien i maden tager sig ud. Hvis du pisker, blander eller opvarmer sukker, skal du forestille dig, at nogle af stregerne mellem bogstaverne (også kaldet bindinger) brydes. Når stregerne brydes, åbner det op for at dele af sukkeret kan gå i forbindelse med andre molekyler. Disse nye molekyler kan være med til at udvikle maden i mange retninger! Du får måske en ny duft, en ny smag, en ny konsistens eller meget meget mere! Madkemiens verden er forunderlig – og der er mange af disse millioner af forbindelser, som mennesket endnu ikke har styr på.

 

Se det er madkemi!

 

Det du har brug for at vide i folkeskolen er, at der sker. Og at du kan styre nogle at disse forbindelser i din madlavning. 

Kan du forklare en smule af dette, er du mega sej!

 

Lad os nu dykke ned i, hvordan du kan arbejde med videnskaben og madkemien i ægget!

Del 1 – Videnskaben i Æg som jævner

I dag skal vi se nærmere på æg. Vi starter med en introduktion til æggets opbygning, inden vi ser på æggets jævnende egenskaber. 

 

Find arbejdet her: Æg – Indledning og del 1.  

 

Dagens opskrift og praksis arbejde: Éclair med Kagecreme & glasur

skaermbillede 2020 09 16 kl. 08 | Domestic Science
Æggets opbygning.
 
 

Opsamling

  1. Hvordan kan vi anvende æg som jævner i madlavning?
  2. Hvorfor kan æg jævne maden?
  3. Kan du/I nævne tre eksempler på, hvordan vi kan anvende æg som jævner?
 

Del 2 – Videnskaben i Æg som emulgator

I dag skal vi være æg-centriske og lave Chokoladefondant m. frugtcoulis & hjemmelavet sorbet. Her skal vi arbejde med æggets emulgerende egenskaber.

 

Find arbejdet her: Æg – se del 2

 

Dagens opskrift og praksis arbejde: Chokoladefondanter og Hindbærsorbet

 

Chokolade fondant | Domestic Science
Hmmm. Chokoladefondanten. En sand og nem kaloriebombe – hvor du får arbejdet med æggets emulgerende evner. Chokoladefondanten er også en god anledning til at se nærmere på varmeledning i maden, da kagen består af et bagt ydre og et flydende indre. Hvorfor er det sådan?

 

Opsamling

  1. Hvordan kan vi anvende æg som emulgator i madlavning?
  2. Hvorfor kan æg emulgere?
  3. Kan du/I nævne tre eksempler på, hvordan vi kan anvende ægs emulgerende egenskaber?
 

Del 3 – Videnskaben i Æg som hævemiddel

Som du nok har gennemskuet omkring nu, har ægget mange egenskaber og en kolossal betydning for madlavning!

I dag skal vi se nærmere på endnu en teknisk egenskab ved det fantastiske æg. Nemlig æggets evne til at være hævemiddel. Det er nemlig ikke kun gær og Kemiske hævemidler, som kan skabe hævning i din madlavning. 

 

Find arbejdet her: Æg – Se del 3. 

 

Dagens opskrift og praksis arbejde: Soufflé

 

Souffle | Domestic Science
Souffleén, mens den langsomt rejser sig i ovnen.

 

Opsamling

  1. Hvordan kan vi anvende æg som hævemiddel i madlavning?
  2. Hvorfor kan æg skabe luft i maden?
  3. Kan du/I nævne tre eksempler på, hvordan vi kan anvende æg som hævemiddel?
 

Del 4 – Videnskaben i Maillard-reaktioner 1

Hvorfor dufter det altid så pokkers dejligt fra madkundskab?

Det ved du, når vi er færdige med dagens teoretiske og praktiske arbejde!

I dag skal vi have repeteret en smule om Maillard-reaktioner fra 6. klasse. Du  støder nemlig ofte på Maillard-reaktioner i madlavning. Faktisk ved al varmepåvirkning over 120° grader Celsius, vil der sket en større eller mindre grad af Maillard-reaktioner. Reaktioner, som skaber dufte og smage, som skaber en masse indtryk.

Men hvorfor og hvordan?

Det skal vi undersøge nærmere de næste to undervisningsgange.  

 

Find arbejdet her: Maillard-reaktioner – Se Level 1. 

 

Dagens opskrift og praksis arbejde: Tortillas- og tacofyldTortillas, Salsa, Nachos og Bandit ostesauce

 

a33e65fd d750 4655 9722 ba22a47a9275 1 201 a 3 | Domestic Science
Her ser du det vi kalder for en strukturformel af en aminosyre. Aminosyrer består af en aminogruppe og en syregruppe + det vi kalder for en sidekæde. Sidekæden er det der definerer, hvilken aminosyre vi har med at gøre (men det er næsten for nørdet til madkundskab). På tegningen kan du se aminogruppen til venstre, NH2 og syregruppen til højre, COOH. I midten af tegningen har du den såkaldte sidekæde R, som definere, hvilken aminosyre vi har med at gøre. Men så er vi langt over folkeskolepensum.

 

Opsamling

  1. Skriv 5 stikord, som du mener kendetegner dagens teoretiske og praktiske arbejde.
  2. Snak sammen i gruppen, hvorfor I har valgt netop disse fem ord. 
 

Del 5 – Videnskaben i Maillard-reaktioner 2

Magien sker ved 120º!

Det fandt vi ud af sidste gang. 

Du fik også en lille guide til at skabe de helt rigtige Maillard-reaktion i din madlavning. 

I dag skal vi se nærmere på det molekylære niveau i Maillard-reaktioner og madlavning. Måske du kan trække lidt på din viden fra frisk/kemifaget?

Vi kommer også ind på karamellisering, da denne karamellisering ofte blandes sammen med Maillard-reaktioner. Lad mig understrege, at det ikke er det samme. Men når vi er færdige med dagens teoretiske og praktiske arbejde, ved du hvad forskellen er!

Find arbejdet her: Maillard-reaktioner Se Level 2

Dagens opskrift og praksis arbejde: Bøf, nemme grøntsager i ovn, sous vide bearnaiseBearnaise sous vide

fullsizeoutput 14d 2 | Domestic Science
Den gode bøf er en af mange gode eksempler på Maillard-reaktioner. Når bøffen lægges op den varme pande, sker reaktionerne med det samme og dufte spreder sig i køkkenet!

 

Opsamling

  1. Beskriv med egne ord, hvordan Maillard-reaktioner sker. 
  2. Hvad har du fokus på, hvis du skal skabe nogle lækre og gode Maillard-reaktioner i/på din mad?

Del 6 – Videnskaben i Hydrokolloider

Beklager det specielle ord, hydrokolloider. 

Men du bruger faktisk hydrokolloider meget mere end du tror!

Du har måske prøvet at lave saucer eller måske fromager, syltetøj eller chutney?

Alle disse ting bliver tykkere under opvarmning. Dette skyldes netop hydrokolloidernes magi og madtekniske egenskaber!

I dag skal vi faktisk arbejde med en lidt speciel gren inden for gastronomien. Vi skal nemlig arbejde med det, vi kalder for molekylær gastronomi.

Vi skal lave en panna cotta på en lidt specielt måde, hvor vi anvender en ingrediens, som hedder agar agar.

Agar agar er en ingrediens, som udvindes af tang og som har den samme effekt som husblas. Men hvor husblas er lavet på dyrknogler og andet guf fra dyr (hovedsageligt svin), er agar agar som sagt lavet på tang. Det gør agar agar til en vegetar og islamvenlig ingrediens.   

Vi skal således se nærmere på videnskaben i hydrokolloiders madtekniske egenskaber i dag. 

Find arbejdet her: Hydrokolloider

Dias hydrokolloider: Hydrokolloider

Dagens opskrift og praksis arbejde: Panna cotta med broken jordbærgele & tuilles

pexels tobias bjA¸rkli 2230447 | Domestic Science
Du kender måske tang fra sushi? Men udvalgte tangsorter har nogle madtekniske egenskaber, som vi kan anvende til at tykne vores mad på bestemte måder.

Opsamling

  1. Lav en kort lille video med din/jeres smartphone(-s), hvor du/I fortæller, hvordan I mener, at hydrokolloiderne har “arbejdet” i jeres panna cotta i dag. Med andre ord, hvorfor blev panna cottaen fast?

Del 7 – Videnskaben i ost

Vi er nu nået til videnskaben i ost. 

Hvordan bliver en ost til? Hvorfor er der nogle af disse sataner, som lugter ualmindelig meget som bedstefars sutsko, mens andre er milde og ikke har så megen smag?

Dette skal vi bl.a. se nærmere på i dag, hvor vi laver vores egen friskost med urter, knækbrød og ser film om osteproduktion. 

Find arbejdet her: Ost

Dagens opskrift og praksis arbejde: Knapost med urter og Knækbrød

a2228ea3 2307 4ec7 8b5e 5f07966de76d 1 201 a | Domestic Science
Det er ikke bare lige sådan at lave ost – og dog! Den klassiske faste skæreost er et større projekt. Men vi kan faktisk arbejde med en del teknikker i osteproduktion ved at lave friskost på kærnemælk.

 

Opsamling

  1. Forestil dig, at du skal lave et oplæg til madkundskabseksamen, hvor du vil fortælle alt, hvad du ved om ost til lærer og censor. Hvad vil du da fortælle? 

    Du bestemmer selv, hvor meget du vil skrive og hvor meget du vil vise at du ved om ost. 

    Du kan hente inspiration i de film, som vi har set i undervisningen og den faglige artikel om ost. 

Del 8 – Videnskaben i sukker

I dag skal vi undersøge sukkerets mange muligheder i madlavning. 

Sukker nemlig ikke kun sødme! 

Med en smule forståelse for kemien i sukker, kan du drage store fordele i din madlavning. Sukker har nemlig super mange fede egenskaber, som vi ofte bruger i madlavningen, uden at vi tænker videre over det. 

Opgave

Dagens opgave om sukker, skal lede frem til lidt forskellige smagsprøver, hvor vi fortæller hinanden om, hvordan vi har arbejdet med sukker. 

Din lærer har valgt en række af nedenstående muligheder, som I skal undersøge. 

  • Sukker og smør-blanding
  • Skumfidus
  • Praliné
  • Marengs
  • Sorbet
  • Sukker på frugt med italiensk marengs
  • Måske et helt andet arbejde med sukker i teori og praksis
  1. Forklar med egne ord, hvordan I har arbejdet med sukker i jeres opgave. Vær beskrivende!
  2. Hvordan kommer teorien om sukker til udtryk i netop den opskrift, som du/I har skullet lave? Prøv at sætte begreber og ord på madlavningen. 

Find arbejdet her: Sukker – Level 1 og Mulighederne med sukker – Sukker Level 2

Dagens opskrifter og praksis arbejde finder du her: 

Mazarinkage

Skumfiduser

Hindbærsorbet

Praliné

Nayas kyskager

Kiks med frugt og italiensk marengs 

Lærervejledning

Generelt

I dette forløb skal vi se nærmere på videnskaben i maden. Der sker nemlig utrolig mange ting og sager i maden, når den påvirkes af varme og bevægelser etc.

Jeg vil tillade mig at kalde det et nemt forløb for læreren, da opskriften på undervisningsgangene langt hen ad vejen er den samme. 

Vi starter med teoretisk læsning eller filmkiggeri og lidt diskussioner eller opgaver, inden vi hopper ombord i praktisk arbejde med den aktuelle madtekniske videnskab. Vi slutter af med et par opsamlende spørgsmål til dagens teoretiske og praktiske arbejde.  

Det er et forløb på hele otte undervisningsgange, hvor der fokuseres på et udvalg af videnskaber. Det lade sig være enkelte undervisningsgange, hvor der dykkes ned i en råvare, som fx sukker, mens der fx anvendes hele tre gange på ægget.

Undervisningsgangene består af både teoretisk som praktisk arbejde. 

Hver undervisningsgang indeholder opsamlingsopgaver, som kan bearbejdes på klassen eller gives som en lektie. 

Nogle af opskrifterne og det praktiske arbejde er ikke så kompliceret og tidskrævende, hvorfor der nogle af undervisningsgangene er tid til at arbejde med de teoretiske opsamlingsopgaver. 

Jeg beder eleverne aflevere opsamlingsopgaverne i undervisningsportal (fx Meebook) eller Google-drev. Med de teoretiske opsamlinger får jeg et billede af, hvorvidt eleverne forstår teorien, og de kan vise lidt andre kompetencer end det praktiske i køkkenet. Det giver mig således også et lidt bedre grundlag for at give mine madkundskabselever en standspunktskarakter i løbet af 8. klasse. Dette forudsætter selvfølgelig at du anvender forløbet på 8. årgang, som jeg, da man ikke giver karakterer i 7. klasse. 

Første undervisningsgang:

Denne første gang skal vi arbejde med Eclairs og en kagecreme, hvor vi kommer til at arbejde med æggets evne til at jævne.

Vi starter med at danne os et overblik over forløbet. Forløbet kan med fordel vises på Smartboard for klassen.

Vi starter med at læse (og/eller evt. repetere æggets opbygning). Dette gøres ved at lave et Betydningskort for ægget. På denne måde får elever hurtigt og kort skitseret æggets opbygning m.m.

Herefter undersøger vi ægs gele-dannende egenskab. Del 1 gennemgås på klassen. Det lade sig være ved gennemgang på klassen eller som elevlæsning individuelt, parvis eller i gruppe.

Det praktiske arbejde byder på Eclair og kagecreme, hvor den gendannede egenskab kommer til udtryk i kagecremen.   

Opsamlingsopgaver løses på klassen eller som lektie. 

Anden undervisningsgang:

Denne anden undervisningsgang byder på en lækker Chokoladefondant m. frugtcoulis & hjemmelavet sorbet. Her skal vi arbejde med æggets emulgerende egenskaber i både fondanten og sorbeten.

Del 2 gennemgås kort på klassen, da det giver eleverne et overblik over den egenskab, som der skal arbejdes med i praksis.

Hvis tiden tillader det, kan I med fordel se på afsnittet “Blandet facts om æg”, hvor eleverne kan få et dybere overblik over nogle af de kemiske processer, som sker i ægget under påvirkning og tilberedning. 

Opsamlingsopgaver løses på klassen eller som lektie. 

Tredje undervisningsgang:

Denne tredje gang med æg, skal vi lave Soufflé, hvor vi arbejder med æggets evne til at hæve.

Der er stor risiko for soufflér, som falder sammen. Derfor sørger jeg altid for at eleverne er rigtig opmærksomme på deres madlavning, ligesom soufflérne skal spises straks efter tilberedning. Der er således ikke tid til at vaske op etc inden spisning. Spis og ryd da op efterfølgende. Det kan selvfølgelig ske, at der kan laves lidt rengøring, mens soufflérne er i ovnen – men eleverne skal være OBS i denne fase! Læs mere i opskriften hertil; Soufflé.  

Vi starter med at læse om, hvordan bagning af kager kræver, at vi en gang imellem udvikler en luftig og stiv dej. Det kunne være muffins, fromager, marengs og lagkage. Her bruger vi æggets madtekniske egenskab, som hævemiddel.

Jeg anbefaler, at der laves en grundig gennemgang af opskriften til souffle, da denne kan fejle, hvis man ikke er opmærksom i madlavningen. 

Hvis det vurderes at souffle er for svær en opskrift, kan denne skiftes ud med nogle af de netop nævnte forslag. 

Opsamlingsopgaver løses på klassen eller som lektie. 

Fjerde undervisningsgang:

Denne undervisningsgang byder på teoretisk og praktisk arbejde med Maillard-reaktioner. 

Oplæg læreren – Maillard reaktionen & stegning. Jeg fortæller ud fra dette dias om Maillard-reaktioner. Der er en del kompliceret begreber, som jeg ikke altid går så meget i dybden med, da disse kan være svære for eleverne. Dette gør jeg tydeligt for eleverne, at det måske er lidt over pensum. Men måske der faktisk sidder nogle kemiinteresseret elever, som vil gøre mere ud af denne del af teorien. 

Intro til Maillard-reaktioner se afsnit i Maillard

Arbejde med tacos og salsa. Vi arbejder også med nachos og en ostesauce.

Opsamlingsopgaver løses på klassen eller som lektie. 

Femte undervisningsgang:

Denne undervisningsgang byder på endnu et teoretisk og praktisk arbejde med Maillard-reaktioner. 

Læsning Maillard-reaktioner del 2

Praktisk arbejde med bøf, nemme grøntsager og bearnaise sous vide og pommes frites. 

Opsamlingsopgaver løses på klassen eller som lektie. 

Sjette undervisningsgang:

Denne undervisningsgang byder på teoretisk og praktisk arbejde med hydrokolloider.

Oplæg hydrokolloider. Hydrokolloider. Her et bud på et oplæg til læreren. 

Lave Panna cotta med tilbehør.

Mens panda cotta og jordbærgele størkner, kan I passende give jer i kast med opsamlingsopgaven. Eleverne skal med deres makker lave en kort video med deres mobiltelefon, hvor de forklarer begrebet hydrokolloider med egne ord. Eleverne kan anvende teori fra oplægget, lige som de kan se nærmere på artiklen om Hydrokolloider

Som i så mange andre opgaver i forløbet, er det op til det enkelte makkerpar, hvor megen energi og arbejde, som de vil investere i opgaven. Jeg har fået videoer fra alt mellem 20 sekunder, 1 minut og 2 minutter. Nogen bedre end andre. 

Jeg beder eleverne uploade videoen til deres Google-drev fra telefonen, hvorfra de deler videoen med læreren. 

Syvende undervisningsgang:

Denne undervisningsgang byder på teoretisk og praktisk arbejde med ost. 

I dag skal vi lave vores egen ost. En friskost på kærnemælk, som krydres med urter. Hertil laver vi en portion knækbrød. 

Efter et par ord om undervisningsgangens indhold, ser vi på opskriften til knaposten. 

Eleverne får 10 minutter til at sætte kærnemælken igang i en stor gryde. Ofte kan eleverne også nå at finde alle ingredienser frem til både knækbrød og knapost – og derved bruge tiden fornuftigt og spare tid.

Efter de 10 minutter skal vi se to film om ost. Disse findes i den faglige artikel: Ost. Her ser vi en film om ost fra TVGlad og en film, hvor Jernved Mejeri viser, hvordan ost produceres.  

Efter filmkiggeriet, introduceres eleverne til opsamlingsopgaven, som er at skrive en tekst, hvor de fortæller alt, hvad de ved om ost. Derefter sendes eleverne i køkkenet, hvor de arbejder med knaposten og bager knækbrød hertil. 

Hvis eleverne arbejder fornuftigt, vil der højest sandsynligt være en del ventetid på knapost og bagetid af knækbrød. Her beder jeg eleverne om at rengøre og tælle op i køkkenerne. Derefter kan eleverne arbejde med at læse artiklen om ost og begynde at skrive på deres opsamlingsopgave = færre lektier. 

Ottende undervisningsgang:

Denne undervisningsgang byder på et arbejde, hvor klassen arbejder med sukkerets mange forskellige egenskaber i praksis. Dette skal vi koble op på teoretisk arbejde. 

Eleverne kan med fordel have læst Sukker –  Level 1 som en lektie. 

Timen kan startes med en hurtig opsamling på, hvad eleverne ved om sukker. Herefter læses artiklen Mulighederne med sukker – Sukker Level 2 i plenum, parvis eller i grupper. Det anbefales at der læses ind til afsnittet, som hedder “Muligheder med sukker”.

Herfra skal eleverne arbejde med forskellige egenskaber ved sukker.

Denne egenskab kan der læses om i afsnittet “Muligheder med sukker”.

Dette kan gøres i grupper, hvor hver gruppe får et ansvar for en given egenskab. Jeg laver en lodtrækning, hvor de vanlig arbejdsgrupper trækker et af de 5-6 muligheder, som de skal undersøge nærmere. Gruppen laver én portion jf. opskriften (se links), som præsenteres og deles på klassen i form af smagsprøver. Til sidste skal eleverne løse to opgaver, som samler op og kobler teorien om sukker med praksisarbejdet sammen. Hvis tiden tilllader det, gøres dette i lektionen, ellers gives det som en lektie.  

Læringsmål

Fødevarebevidsthed:

Eleven kan sammensætte velsmagende retter af givne fødevarer.

Eleven har viden om fødevarers fysisk-kemiske egenskaber, anvendelsesmuligheder og smag.

Eleven kan arbejde entreprenant med madfremstilling.

Eleven har viden om innovative processer i fødevareproduktion.

 

Madlavning:

Eleven har viden om praktisk planlægning af madlavning.

Eleven kan strukturere madlavning fra idé til præsentation.

Eleven har viden om praktisk planlægning af madlavning.

Eleven kan eksperimentere med ingredienser og metoder.

Eleven har viden om metoder og ingrediensers madtekniske egenskaber.

Eleven kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning.

Eleven har viden om komplekse madtekniske egenskaber og metoder

Eleven kan eksperimentere med mads fysisk-kemiske egenskaber.

Eleven har viden om gastro fysisk-kemiske egenskaber.

Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning.

 

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide