Et tankekort

  • Set
    71

Tankekortet er en hurtig og nem måde at tage nogle løbende notater til en tekst, som du er i gang med at læse.

Faktisk kan du bygge en hel læseproces op omkring tankekortet, hvor du har før-læsningen, selve læsningen og efter-læsningen med i en opgave til en tekst.

Tankekortet er simpelt. Hvad handler et emne eller en tekst om? Dette noteres i midten af et stykke papir. I disse digitale tider, kan tankekortet også oprettes i Smart-art i et Word-dokument (måske også Google-drev).

 

Med lidt IT-skills, hvilket mange af mine elever har i dag, kan du også oprette et tankekort i Word eller Google-drev. Eleverne skal indsætte en Smart-art figur. Jeg vælger “relation”, da det er den figur der minder mest om et tankekort. Herfra jeg eleverne vælger forskellige layouts af figuren, og de kan skrive deres ord i boblerne omkring ordet/begrebet.

 

Rundt omkring ordet/begrebet noteres alle de ting, som har en eller anden relevans til ordet/begrebet. Hertil kan der evt. skrives små og korte sætninger, som kan give en hurtig update på ordets betydning, når man en dag vender tilbage til tankekortet.

Her har du et eksempel på et tankekort omhandlende mexicansk madkultur. Hvad falder dig ind, hvad ved du i forvejen, og hvad ved du efterfølgende, når du har læst, set eller lyttet til noget om mexicansk madkultur? Tankekortet kan også anvendes til en afsluttende evaluering på et forløb, hvor man har startet med at notere sig ord inden forløbet påbegyndes. Forløbet afsluttes ved at tage tankekortet frem igen, hvortil her skrives det man nu ved om emnet/begrebet. Her skulle der gerne kunne tilføjes en masse flere ord end i starten = tegn på læring.

 

Før-læsningen: Hvad ved du om ordet/emnet/begrebet inden teksten læses? Vi kan kalde dette for en opvarmning til læsningen.

 

Selve læsningen: Hvad lærer du løbende under læsningen om ordet/emnet/begrebet? Hvis du har overskud, kan du under læsningen tage et par notater på dit tankekort. Jeg oplever også mange elever, som heller vil fokusere på læsningen og tage notater efterfølgende. Det er også en fin mulighed. Det vigtigste er, at eleven med tankekortet blive støtte i den grad, som han/hun har brug for.

 

Efter-læsningen: Hvad ved du om ordet/emnet/begrebet nu? Hvad lagde du mærke til af begreber og ord i teksten, som har en relevans til ordet og emnet på midten af tankekortet?

Til sidst kan klassen i plenum snakke om deres notater. Hvilke ord har I skrevet, spørger jeg klassen? Jeg opfordrer tit eleverne til at skrive til på deres tankekort, hvis deres klassekammerater siger nogle gode ting, som de vil have med på deres tankekort, men som de måske ikke lige selv havde fået noteret.

Med tankekortet får du skriftliggjort dele af læsningen, hvilket gør det til en god opgave, hvor der skal samles op på specielt faglige tekster. Jeg bruger således tankekortet meget i min madkundskabsundervisning, da det aktiverer eleverne i læsningen og får dem til at tage stilling til tekstens indhold.

 

Her et andet, lidt mere fjollet eksempel, på et tankekort. Men eleverne forstår essensen af tankekortet – og vi får grinet lidt af læreren, da mine elever godt ved, at halvdelen af tankekortet alligevel ikke passer…

 

God læsning.

ingredienser

Du vil måske også kunne lide

X