TANKEN BAG…

TANKEN BAG…

Domestic Science er stedet, hvor mine madkundskabselever finder deres faglige tekster og opskrifter til undervisningen.

Tanken bag Domestic Science er en generel inspiration til madlavning. Lige fra nemme praktiske retter, som kan laves med familien, til de mere æstetiske og komplekse retter – og alt det der nørdede, der ligger bag retten. En blog, som kan bruges i undervisning og i det lille hjem.

 

I undervisning…

Det hele startede med noget så banalt som en lettere irritation over, at eleverne ofte efterlod opskrifterne efter endt madkundskabstime = resursespild. Inden da havde mange af eleverne også glemt deres mapper til opskrifterne… Dette kombineret med at undervisning bliver mere og mere digitaliseret, gav mulighed for at spare på papiret. Udfordringen var og er bare, at undervisningsmedier koster mange penge. Spar penge, følg bloggen og lad dig blive inspireret.

Jeg tænkte derfor, at jeg laver da bare mit eget undervisningsmedie. Et medie, hvor du kan finde inspiration til hverdagens kokkerering, men som også kan bruges til undervisning.

På denne blog finder du opskrifter som kan bruges i undervisning i madkundskab, hvor elever kan følge med på en smartphone eller tablet. Elektronikken medbringes alligevel i undervisningen og bruges fint til tidtagning osv. Dernæst finder man også artikler om råvarekendskab og alskens faglige viden og anden nørderi i og om køkkenet. Dette er en fast rutine i min undervisning, da eleverne altid læser et eller andet teori, som har en relevans til det snarlige praktiske arbejde.

Find opskrifter til undervisning her. 

Formål & missionen for Domestic Science

Vi skal have flere børn og unge i køkkenet!

Undersøgelser viser, at kun ca. 7 % af børn bidrager og er med i køkkenet en enkelt gang i løbet af en uge. Det er simpelthen hen for lidt… Og hvorfor er det så for lidt?

Jamen Fælles Mål for madkundskab skriver det egentlig meget godt, når der her beskrives, hvordan vi madkundskabslærere skal arbejde med sundhed, bæredygtighed, kulturer og fødevarebevidsthed. Vi kan som skole oplyse eleverne om alle disse begreber, og på den måde være med til at danne dem, således de bliver bevidste om de mange valg og muligheder der ligger i madlavningen. Gennem madlavning kan vi nemlig sætte mange små processer i livet i gang, som kan have en større betydning senere i livet. Lidt bombastisk kunne jeg fristes til at sige, at vi kan, eller har mulighed for, at danne sunde børn, som vil få færre sundhedsmæssige konsekvenser i livet, lige som vi kan starte bæredygtige tiltag, hvor eleverne i en tidlig alder bliver bevidste om kostråd og konsekvenserne af et højt kødforbrug. Bid mærke i ordet “danne” og ikke belære eller hjernevaske. Eleverne skal lære at tage stilling til de mange muligheder og dilemmaer. Jeg skal ikke fortælle elever, hvad der er rigtigt og forkert, men oplyse dem om de potentielle konsekvenser. Se denne læring om stillingtagen er dannelse, hvis du spørger mig. Herfra håber jeg så, at eleverne vælger en sund og bæredygtig vej i livet.

Hvad kan jeg gøre? 

Mit ypperste mål med undervisning i madkundskab er, at inspirere og skabe motivation hos eleverne. Motivation til at gå hjem og lave mad. Eleverne skal finde glæde ved at lave mad. Lets face it… De kan nå at lave meget mere mad i hjemmet og derved få træningen i madlavningen, end jeg kan give dem i skolen (læs: 2 timer om ugen). Jeg lærer dem teknikkerne, metodikkerne, giver dem kundskaberne og færdighederne, samt kickstarter en forståelse af teorien bag maden. Kan jeg flytte det procentvise tal en smule op? Det vil kræve, at jeg faktisk lykkes med min motivation af elevernes lyst til madlavning, men jeg skal også arbejde på at få hjemmene i gang, således forældrene faktisk lader børnene tage ansvar i hjemmekøkkenerne. Her arbejder jeg på en guide – ja måske endda et lille manifest, som måske kan prikke lidt til forældrene – som kan hjælpe dem på vej til mere fælles madlavning i hjemmene. To be continued…

Madkundskab skal sigte mod så meget praktisk undervisning som muligt, men der skal også være en vis teori – ikke bare tilfældig sniksnak med den enkelt elev.

Find faglig artikler her.  

I privaten…

Da jeg også selv elsker at kokkerere, skriver jeg også om hverdagens madlavning.

Jeg håber du finder inspiration til såvel egen som madlavning med andre. Børn som voksne.

Find opskrifter til hjemmet her. 

Følg med

Om mig

HAM DER MADKUNDSKABSLÆREREN…

Christian - Domesticscience

Mit navn er Christian Svane. Jeg er madkundskabslærer. Med denne blog har jeg villet digitalisere min madkundskabsundervisning. Mine elever finder opskrifter, samt faglige artikler, som understøtter den mad, som vi laver i undervisningen. DomesticScience har efterhånden udviklet sig til en undervisningsportal for madkundskabsundervisning. Jeg håber med denne blog at kunne inspirere mine elever/læsere/gæster til at tage endnu mere del i madlavningen i hjemmet med let tilgængelige opskrifter og en viden om maden, som forhåbentlig øger interessen og succesraten af madlavningen.

X