• Set
    115

Eleverne har ofte en forventning om at skulle arbejde med mad i madkundskab – men det kan ikke altid lade sig gøre.

Sygdom, økonomi eller pludselige hændelser, kan gøre alverdens ting og sager ved din madkundskabsundervisning. Det kan også bare være en mulig hygge time i slutningen af skoleåret, hvor rundbold ofte er en populær hygge-klasseaktivitet.

Men hvad med at give spillet en lille faglig dimension?

I madkundskabsrundbold er det ikke nok bare at kunne hamre bolden ad Pommern til og kunne løbe.

Hvis du ikke kan dine begreber fra madkundskaben, kan du ikke ”låse” baserne op, som du skal løbe forbi.

 

Legen i grove træk

Bolden rammes!

Læreren siger/råber et bogstav, som den/de løbende deltagere skal bruge, for at ”låse” baserne op. Man kan således ikke passere en base uden at have sagt/råbt et ord løser basens madkundskabskategori.

Eksempel: Første deltager slår og rammer bolden. Han/hun skal nu sige en råvare ved første kegle, inden han/hun må passere denne. Kan deltageren ikke det, må denne vente og tænke over dette, før han/hun kan fortsætte løbet videre.

Læreren bestemmer hvorvidt eleverne må bruge de samme ord i en runde, når de passere en base.

Der spilles efter klassiske rundboldregler, hvor der er point for en gennemført omgang ved banens fire baser.

 

Formål

Eleverne får kendskab til eller repetere fagets mange forskellige metodikker.

Eleverne arbejder med at samarbejde og kommunikere hensyntagende.

 

Regler

Der spilles efter klassiske rundboldregler.

Hver deltager har 3 slag til at ramme bolden (I bestemmer selv om der er opgiver på alle kast, eller om man selv må kaste bolden op).

Når bolden rammes, råber læreren et bogstav. Dette bogstav er forbogstavet i ordet, som lukker keglerne op for at man kan komme videre.

Du kan således gå til første kegle, men kan ikke komme videre, før basen er låst op.

Fx kan du først løbe videre fra base 1, hvis læreren råber “G”, og du råber “Gulerod” råvarebasen. Du kan nu løbe ind ved basen med køkkenredskaber, men kan ikke komme videre, før du nævner et køkkenredskab, der starter med g. Du kan dog vente ved denne base, indtil næste spiller slår til bolden. Da råber læreren et nyt bogstav, som du kan bruge til et køkkenredskab. Og sådan fortsætter spillet egentlig meget simpelt.

Der vil kunne opstå lidt kaos, når der er flere elever på baserne. Så bliver der råbt en del her og der. Men dette har også sin charme og hygge ved spillet. Du kan evt. høre eleverne, hvad der sagde ved de respektive baser, hvis der er kaos, når der er spilstop.

Jeg plejer at have en regel om, at der ikke må gentages ord i samme runde. Altså må 3 mand ikke råbe gulerod ved samme base i en runde, men gerne senere i spillet.

 

Banen

Base 1: En råvare, Base 2: Et køkkenredskab , Base 3: En ret og Base 4: En kendt kok/metodik. Du kan egentlig døbe baserne det du vil.

Du kan sagtens lave andre kategorier på baserne.

Fx kan du løbe videre fra base 1, hvis læreren råber “G”, og du råber “Gulerod” råvarebasen.

På samme måde kan du fx løbe videre fra base 4, hvis læreren råber “G”, og du råber “Gordon Ramsey” ved kokkebasen.

 

Alternative regler:

Mod slutningen af spillet kan baserne få nye anderledes ”lås-op-funktioner”. Fx kan man aftale, at man skal lave en armbøjning ved første kegle, sige en hovedstad ved næste, rotere 3 gange omkring den tredje kegle eller slå en kolbøtte forbi den sidste.

 

Materialer

4 Kegler

Et bat

En tennisbold

En stopmarkering, fx en plade, måtte eller ekstra kegle.

ingredienser

Du vil måske også kunne lide

X