Månedsopgave – Udvikling opskrifter og beregninger ud fra sundhedskriterier

pexels lisa fotios 1152237 scaled | Domestic Science
  • Set
    876

I denne månedsopgave skal vi arbejde med at udvikle opskrifter og lave nogle kostberegninger på opskrifterne.
Er de sunde eller ej?

Se det skal vi analysere os frem til.

Vi kan nemlig nemt komme til at bilde os ind at dele af vores kost er sund – men er den så også det? Dette er jo delvis relativt, da der er mange faktorer, som spiller ind. Fx er det sundt at spise en kyllingenugget, eller er det mere et spørgsmål om, hvor mange nuggets vi spiser? Eller hvordan de er tilberedt? Mulighederne, forvirringerne og perspektiverne på sundhedsbegrebet er mange!

I sundhedsforløbet for 7. klasse, arbejder og bygger vi videre på sundhedsforløbet fra 6. klasse, og vi vil her undersøge sundhedsbegrebet endnu mere.

Opgaven

Du/I skal i denne månedsopgave undersøge en kage på nettet, som udgiver sig for at være sund og skabe en salat. Ved hjælp af en kostberegner, skal du vurdere, om kagen så er så sund, som den udgives for at være.

Det leder frem til følgende 3 spørgsmål, som du/I skal undersøge:

  1. Find en kage eller “sød sag” (bog eller internet), som udgiver sig for at være sund. Er den så sund, når vi ser på beregninger af næringsindhold heri?
  2. Skab jeres egen sunde middagsmadssalat, som I godt gad blev produceret i skolens kantine/cafeteria.
  3. Hvad er sundhed for dig? Prøv at sætte ord på begrebet ud fra den viden du allerede har og den teori, som du har tillært i dette forløb.

Undersøg en “sund” kage

pexels anna belousova 10342005 | Domestic Science
Kager kan indtage mange forskellige farver og former. Og nogen indeholder færre kalorier end andre.
  1. Find en kage, som forfatteren udgiver for at være sund.
  2. Skriv/copy/paste opskriften ind i din opgave.
  3. Hvordan er fordelingen af kalorier, kulhydrater, protein, fedt og kostfibre i kageopskriften? Brug https://deklaration.fooddata.dk/?Deklarationer. Her skriver du de forskellige ingredienser ind i beregneren, således du kan regne det hele sammen. Det giver dig en varedeklaration på kagen, som du sætter ind i opgaven.
  4. Er kagen så sund? Hvad er din vurdering med den viden, du har om sundhed?

Her skal du huske at kagens størrelse ofte er angivet til flere personer (læs: du kan nok ikke spise en hel kage selv😉). Hvis kagen er til 8 personer, skal du jo også dividere energiindholdet med 8 ift. din kostberegning.

Er der en nogenlunde fin procentvis fordeling af kulhydrat, protein og fedt (hvad var det nu anbefalinger sagde…?)?

Skab en salat

pexels lisa fotios 1152237 | Domestic Science
Skab en salat. At skabe en salat handler ikke kun om energi. Der kan også være en fidus i at tænke farver og former ind i en salat, da det stimulerer vores sanser og giver os lyst til maden.

 

Måske du kunne finde inspiration i Guide til en bowl, som vi har arbejdet med tidligere på året?

 

  1. Lav en brainstorm med de salater og grøntsager du godt kan lide.
  2. Prøv at opsætte en opskrift med de ingredienser, som der skal være i din salat. Skriv mængder på, fx 1 gulerod, et 1/4 i Iceberg salathoved osv.
  3. Prøv at opsætte opskriften i fremgangsmåde med punkter. 1 gør sådan…, 2. gør sådan… osv. Måske der også er ting, som skal steges, koges, sauteres m.m. i din salat?
  4. Hvordan er fordelingen af kalorier, kulhydrater, protein, fedt og kostfibre i din salat? Brug https://deklaration.fooddata.dk/?Deklarationer. Her skriver du de forskellige ingredienser ind i beregneren, således du kan regne det hele sammen. Det giver dig en varedeklaration på salaten, som du sætter ind i opgaven.
  5. Er salaten så sund? Hvad er din vurdering med den viden, du har om sundhed?

Link til inspiration

Lærernoter

Her følger et par noter, som madkundskabslæreren kan tage med i sine betragtninger, overvejelser og didaktisering af opgaven.

Mine elever har to lektioner til at arbejde med denne opgave, hvor de kan få vejledning. Resterende arbejde er en lektie og en månedsopgave, som afleveres i slutningen af sundhedsforløbet.

Jeg ser denne opgave, som en månedsopgave eleverne laver, når de arbejder med Sundhedsforløb 7. klasse, når der arbejdes med kulhydrater. Vi laver således ikke mad denne undervisningsgang. Dog kan du overveje om opgaven skal danne grobund for at arbejde med elevernes ide til en salat eller måske nogle af de sunde kager, som de finder frem til.

Der findes efterhånden alverdens sundheds- og slankebøger og kurer, hvori der er mange opskrifter. Og hjemmesider. Kan eleverne finde en “sund” kage? Sikkert! Måske mor eller far har LCHF og mange andre bøger i hjemmet? Disse kunne med fordel anvendes til opgaven.

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide