IMG 4470 | Domestic Science
  • Set
    2.005

I dette indlæg vil jeg samle en masse opgaver til podcasts, som jeg finder interessante fra Samvirkes Med mad i munden. Med tiden vil der måske også komme andre podcastanbefalinger ind med dertilhørende opgaver.

Min tanke podcasts i madkundskabsundervisningen er, at få en masse viden og diskussion ind i faget.

Måden at gøre dette på, kan være mange for såvel lærere som elever.

Jeg bruger podcasts til gå- eller løbeturen, hvor jeg som lærer søger madviden, som giver mig en vis baggrundsviden som madkundskabslærer. Men jeg kunne også godt finde på at sætte mine elever i gang med en opgave, hvor de skulle høre en podcast. Det kunne være som en lektie, en vikaropgave, en fjernundervisningsopgave eller en del af en teoretisk undervisningsgang, hvor jeg lægger en gåtur ind i undervisningen. Eleverne går en tur (ja, de kan da også blive siddende i klasse:-)), mens de lytter til podcasten. Inden eller efter gåtur, har eller skal eleverne løse eller tænke over opgaverne, som følger nedenstående. Opgaverne kan danne grundlag for en snak efter at have lyttet til podcasten, eller danne grundlag for en skriftlig opgave, som så skal afleveres. Mulighederne er mange.

Nogle af opgaverne linker jeg ud til forløb, lige som jeg linker fra forløbene til dette indlæg. Når der er nogle podcasts, som har en god vinkel, der passer til et emne, lægger jeg nogle opgaver herind. Det kunne eksempelvis være afsnittet “Myter om mad”, som har en masse gode vinkler til et sundhedsforløb. Her kan du gøre en lytning af podcasten til en aktivitet i undervisning med dertilhørende opgaver, eller du kan bede eleverne lytte til podcasten som en lektie. Så kunne opgaverne løses på skolen. Podcasten åbner op for en anden indlæringsmulighed, hvor der lyttes til viden og madfaglige diskussioner.

Det er da fedt!

Du kan hente podcast-apps til din smartphone eller tablet ganske gratis. Der er også podcasts, som du betaler penge for, men dem jeg anbefaler, er gratis.

Inde i podcast-appen kan du søge på fx “Med mad i munden”.

Her følger mine bud på opgaver til podcasts. Du kan vælge og vrage mellem disse og tilføje dine egne spørgsmål.

Smid endelig en kommentar, hvis du har nogle gode forslag til podcasts!

Links til podcasts:

Myter om mad – med Morten Elsøe

Æstetik i maden – med Mikkel Karstad

Madspild – med Selina Juul

Grænserne for et måltid – med Rasmus Munk

Selvforsyning – med Frank “Bonderøven” Erichsen

Myter om mad – med Morten Elsøe

Denne podcast egner sig til arbejde med forløb, som har fokus på sundhedsbegrebet. 

Her følger spørgsmål, som du kan overveje, mens du lytter til podcasten:

  1. Hvad er en madmyte?
  2. Hvad er problemerne/udfordringerne i og med madmyter?
  3. Er kulhydrater fedende?
  4. Hvordan har medierne indflydelse på madmyter?
  5. Hvordan kan madmyter udvikle sig?
  6. Hvad er sunde og usunde fødevarer?
  7. Hvad kræver det at leve sundt?
  8. Hvad er det vigtigste i forhold til kosten ifølge Morten Elsøe?
  9. Hvordan påvirker fødevareindustrien os til at spise flere kalorier ifølge Morten Elsøe?
  10. Hvordan beskrives lightprodukter i podcasten (lyt efter aspartam)?
  11. Misinformation er mainstream“, hvad mener Morten Elsøe med dette udtryk?
  12. Hvad er en illusion om viden?

Se, læs og find evt. mere inspiration i Sundhedsforløb 6. klasse – intro til næringsstoffer, Sundhedsforløb 7. klasse – Mad og sundhedsprojekt eller Sundhedsforløb 8. klasse – Madens opgaver i din krop.

Æstetik i maden – med Mikkel Karstad

Dennne podcast egner sig til arbejde med forløb, som har fokus på æstetik, anretning, foodstyling og kreativiteten i madlavning. 

Her følger spørgsmål, som du kan overveje, mens du lytter til podcasten:

  1. Hvad er det første, som du bedømmer maden med i følge Mikkel Karstad?
  2. Hvad tror du æstetik er, og hvad handler dette begreb om, når det kommer til mad?
  3. Hvorfor hedder podcasten “Æstetik i maden”?
  4. Hvordan vurderer du balancen mellem smag i og udseende på din mad – hvad er vigtigst for dig og hvorfor?
  5. Hvad gør Instagram og foodstyling ved måden vi tænker mad på i dag?
  6. Har du en “barndomsret”, som du elsker og som bringer barnsdomsminder frem i dig – hvorfor?
  7. Hvad er den smukkeste råvarer i følge dig – og hvorfor mener du det?
  8. Hvad er den smukkeste ret i følge dig – og hvorfor mener du det?
  9. Hvad tænker du samlet set om begreberne æstetik, foodstyling, anretning, farver og former, når du har hørt denne podcast?
  10. Hvordan kan du tænke disse begreber ind i din egen madlavning og præsentation heraf? 

Se, læs og find evt. mere inspiration i Foodstyling & hverdagsmad og Anretning.

Madspild – med Selina Juul

Denne podcast egner sig til arbejde med forløb, som har fokus på bæredygtighedsbegrebet. 

Her følger spørgsmål, som du kan overveje, mens du lytter til podcasten:

  1. Hvad er madspild?
  2. Hvilke dele af befolkning bidrager mest og mindst til madspild. 
  3. Hvordan er fordelingen af madspildet i Danmark? Får du nogle facts i podcasten?
  4. Hvad står UFO for?
  5. Hvorfor tror du at ældre generationer er bedre til at undgå madspild end yngre mennesker som dig?
  6. Er der grænser for madspild?
  7. Hvad er fordelene ved at reducere madspild? Er der ulemper?
  8. Hvordan kan medierne påvirke madspildsbegrebet?
  9. Hvad er nudging i forhold til madspild?
  10. Hvordan kan du påvirke madspild før, under og efter madlavning og en middag?
  11. Hvorfor mener Selina Juul, at vi er nogle hyklere?
  12. Hvordan tænker du, at du realistisk kan arbejde med madspild i din egen hverdag?

Se, læs og find evt. mere inspiration i Bæredygtighed.

Grænserne for et måltid – med Rasmus Munk

Dennne podcast egner sig til arbejde med forløb, som har fokus på æstetik, anretning, foodstyling, stemning omkring måltidet, multisensorik og kreativiteten i madlavning. 

Her følger spørgsmål, som du kan overveje, mens du lytter til podcasten:

  1. Har du et bud på, hvordan kunst og madlavning hænger sammen?
  2. Hvad handler et besøg på restauranten Alchemist om?
  3. Hvorfor tror du, at Rasmus Munks restaurant hedder “Alchemist”?
  4. Hvorfor skal mad være mere end bare “god mad”?
  5. Hvis du skulle lave en ret, som arbejdede med et bestemt tema og en ret, hvad ville temaet da være?
  6. Prøv at tegne retten.
  7. Hvor skulle retten spises, og hvordan skulle spiserummet indrettes? 
  8. Kan du blive inspireret af Rasmus Munk og Alchemist ift. din egen madlavning – hvordan?
  9. Hvordan kan du skabe nogle gode rammer omkring i måltid?

Se, læs og find evt. mere inspiration i Den Multisensoriske påvirkning under måltidet og Foodstyling & hverdagsmad

Selvforsyning med Frank “Bonderøven” Erichsen

Denne podcast egner sig til forløb, hvor der er fokus på selvforsyning og bæredygtighed. Måske endda forløb om vegetarkost og grøntsager? Jeg bruger også podcasten på mit skolehavehold, hvor vi dyrker et område på skolens område.  

Her følger spørgsmål, som du kan overveje, mens du lytter til podcasten:

  1. Hvad ligger der i begrebet selvforsyning?
  2. Hvad er din holdning til selvforsyning – positivt som negativt? 
  3. Hvorfor Frank begyndt at arbejde og leve ud fra selvforsyningsprincippet?
  4. Hvad betyder mad for Frank?
  5. Hvad betyder økologi for Frank?
  6. Hvad betyder økologi for dig?
  7. Hvordan kan du arbejde med selvforsyningstankegangen, hvis du ikke bor på en gård som Frank?
  8. Hvilken bær og grøntsager længes Frank efter?
  9. Hvordan hænger selvforsyningsbegrebet sammen med at arbejde i en skolehave eller din egen have?

ingredienser

    Du vil måske også kunne lide