Hvad er der i køleskabet?

  • Set
    53

Hvad mon der gemmer sig i køleskabet?

Dette er en opgave, som jeg anvender i forbindelse med et forløb om foodstyling af hverdagsmad.

Men med et par twist kunne opgaven også sagtens anvendes i forbindelse med et bæredygtighedsforløb. Så handler opgaven bare mere om at bruge af de resurser, som man har til rådighed på dagen, for at I kan tømme køleskabet – og dermed undg madspild.

 

Indledning

Din madkundskabslærer har pakket køleskabet med alverdens ingredienser.

Ingredienser, som du og din makker(-e) kan anvende til at fremstille en hverdagsret.

Men I har kun 2 timer!

Det er ikke nødvendigvis megen tid, da I skal lave en hurtig plan, hvor I sammensætter en hverdagsret, fordeler  arbejdsopgaver mellem jer og planlægger, hvordan I skal anrette og tage et super lækkert billede af jeres ret.

 

Opgaven & rammer

Opgaven består af tre dele.

I skal:

  • Lave en hverdagsret på baggrund af de råvarer, som der er i køleskabet.
  • Anrette maden på en lækker og indbydende måde.
  • Tage et billede, hvor I arbejder med at skabe en god stemning i billedet.

I må bruge af alle de ingredienser, som vi har i skabene i skolekøkkenet. Det kunne være krydderier, forskellige meltyper, pasta, diverse konserves, nødder og frø osv.

Det kan også ske, at din lærer har sat alle ingredienser frem i skolekøkkenet, og at skabene derfor ikke må anvendes.

 

Et par gode råd

Her følger et par gode råd til jeres arbejdsproces.

  • Det kan være en god ide at snakke sammen i makkerparret eller gruppen og afstemme spændende retter, som I håber at kunne sammensætte. Så er jeres mindset så småt rettet ind på de kommende valg, når I åbner køleskabet.
  • Dan et hurtigt overblik over køleskabet.
  • Brug 5 minutter på at snakke sammen og bliv enig om retten.
  • Skriv ned, hvad I skal bruge af råvarer og ingredienser, således I hurtigt kan få styr på råvarer og ingredienser.
  • Hvem gør hvad – arbejdsfordeling?
  • Hvordan skal maden anrettes, og skal I bruge nogle “props” til jeres billede. Lav en skitse/tegning af anretningen og evt. “props” i billedet.

 

Værsgo´ at åbne køleskabet!

Set i gang!

Lærervejledning

Her følger et par didaktiske overvejelser til læreren, inden han/hun sætter opgaven i gang.

Opgaven gennemgås på klassen, således alle er indforstået med denne.

Du skal overveje, om du vil opstille opgaven som en konkurrence eller om eleverne bare skal løse opgaven. Et konkurrenceelement kunne være den flotteste anretning eller det flotteste billede.

Du skal overveje, om der skal opstilles nogle kriterier for, hvor mange ingredienser man må tage ad gangen, således at der ikke er nogen, som begynder at hamstre. Fx, I må tage én slags kød.

Du kan overveje, om du kun køber en slags kød, og på den måde gør vilkårerne lidt mere ens for alle. Modsat kan der skabes en masse diversitet i resultaterne, hvis der kun er én pakke af hver slags; oksefars, svinefars, kyllingefars, pølser, bacon osv.

Som lærer har du klargjort “props”, således eleverne har nogle rekvisitter til at skabe deres billede af retten.

Du har fyldt køleskabet med en blanding af forskellige råvarer, alt efter dit budget. Du kan med fordel forestille dig 1-5 retter, som kunne fremstilles af råvarerne.

Du bestemmer selv, hvor meget du vil guide de enkelte grupper, hvis arbejdet går i hårdknude.

Du har også klargjort de ekstra råvarer, som eleverne må bruge af. Disse kan stilles frem på et bord, således eleverne ikke er i tvivl om, hvor de må tage råvarer og ingredienser fra.

Du kan også bare erklære alle skabe åbne, hvis disse ikke gemmer på noget, som ikke må anvendes i opgaven.

En overvejelse til opgaven kunne være at give eleverne en råvarerliste inden undervisningsgangen. På den måde kan eleverne gøre sig nogle overvejelser inden undervisningsgangen. Men der forsvinder også en smule af intensiteten og det potentielle uventede kaos, når eleverne skal planlægge og udføre maden på kort tid. Dette har også sin charme at kaste sig ud i.

ingredienser

Du vil måske også kunne lide

X